Haberler
Recep Konuk; Sıralamalarda Zirveye Çıkmak Değil, Sınırları Aşan İşler Yapmak Önemli
Ekonomist Dergisi’nin, Türkiye Ekonomi Bankası’nın (TEB) katkılarıyla yaptığı “Anadolu’nun En Büyük 500 Şirketi” araştırmasının 2015 yılı sonuçları açıklandı. İstikrarlı bir şekilde büyüyen Konya Şeker, bu yıl iki basamak birden ilerleyerek 8’inci sıraya yükseldi.
ANADOLU'NUN EN BÜYÜK 500 ŞİRKETİ BELİRLENDİ

"Anadolu'nun En Büyük 500 Şirketi" araştırmasının 2015 yılı sonuçları açıklandı. Ekonomist Dergisi’nin, Türkiye Ekonomi Bankası’nın (TEB) katkılarıyla yaptığı “Anadolu’nun En Büyük 500 Şirketi” araştırmasının 2015 yılı sonuçlarına göre,  Anadolu 500’ün 2014'te 179 milyar lira olan toplam cirosu, yüzde 5,3 artarak, 2015’te 188,5 milyar liraya yükseldi. 2015’te Türkiye’nin toplam ihracatı yüzde 8,7 gerilerken, Anadolu 500’ün toplam ihracatındaki düşüş yüzde 16,2’yi buldu. 2014’te 18,7 milyar dolar olan ihracat, 2015 yılında 15,7 milyar dolara indi. Anadolu 500’ün toplam karı 2015’te nominal olarak yüzde 6,7, reel olarak ise yüzde 13,1 düştü. 2015’te Anadolu 500’ün toplam istihdamı ise yüzde 1,6 artış gösterdi ve 291 bin 33’ten 295 bin 628’e ulaştı. Anadolu şirketlerinin net satışları baz alınarak yapılan araştırmada, üç büyük ilin dışında faaliyet gösteren, büyük holdinglere bağlı olmayan ve yabancı sermaye payı yüzde 50'nin altında olan şirketler Anadolu şirketi olarak kabul ediliyor.

Şirketlerin 2015 verilerine göre yapılan değerlendirmede Konya Şeker A.Ş. bir önceki yıla göre iki basamak birden ilerleyerek 8. sıraya yükselirken, gıda şirketleri içinde de Anadolu’daki en büyük 3. Şirket oldu. Değerlendirmede Konya Şeker’in Et ve Et ürünleri ile Süt ve Süt ürünlerini ürettiği Panagro, Beta Tohum, Kangal ve Soma Termik Santralleri ve Panplast Plastik Üretim Kampüsü işletmelerindeki ciro verileri yer almazken grubun tüm işletmeleri dikkate alındığında yaklaşık 8,5 Milyar TL’lik üretimden satış gerçekleştiren Konya Şeker grup bünyesinde toplamda 10.000 üstünde doğrudan istihdam sağladı.

Konya Şeker’in, tek şirketinde 2015 yılında gerçekleştirdiği 2.164.112.450 TL net satış hasılatı ve 133.307.759 TL vergi öncesi net kârı ile Anadolu'nun En Büyük 500 Şirketi arasında geçen yıla göre iki basamak ilerleyerek 8. Sıraya yükseldiği araştırmada 3,5 Milyar TL’lik satış hasılatıyla Tiryaki Agro ilk sırada, 3,01 Milyar TL satış hasılatıyla Tosçelik ikinci sırada 2,78 Milyar TL’lik satış hasılatıyla Yıldız Entegre Ağaç Sanayi üçüncü sırada yer aldı.
 
KONYA ŞEKER 2 SIRA BİRDEN YÜKSELDİ

Konya Şeker A.Ş.’nin gıda sektöründe faal tek şirketi ile Anadolu’nun en büyük 500 şirketi arasında 8. sıraya yükseldiği araştırmada Anadolu 500 içinde yer alan 145 şirket gıda sektöründe faal şirketlerden oluşurken, en büyük 10 Anadolu şirketi arasında 4 gıda firması yer aldı. Anadolu’da faal en büyük 500 şirketin dörtte birinden fazlasının faaliyet alanını gıda sektörü oluştururken, araştırma sonuçlarına göre Anadolu’daki 500 büyük şirketin yoğunlaştığı ikinci sektör ise 100 şirket ile tekstil sektöründen oluştu.  İstikrarlı bir şekilde büyüyen ve daha çok üreterek üreticiye daha çok ürettirmeyi hedefleyen ve bu hedefine adım adım ilerleyen Konya Şeker’in Anadolu 500 araştırmasının ilk 10’unda yer alan 4 gıda şirketinden biri olduğu ve vergi öncesi kârda 133 Milyon 307 Bin 759 TL’lik kârıyla ilk on içinde ilk sırada yer aldığı araştırmanın ilk onda yer alan ve Anadolu’ya lokomotiflik yapan şirketler cirolarına göre şöyle sıralandı:
1 Tiryaki Agro Gıda Sanayi - Gaziantep (3,507,457,334)
2 Tosçelik Profil - Hatay (3,010,691,821)
3 Yıldız Entegre Ağaç Sanayi – Kocaeli (2,784,677,162)
4 Eti Gıda A.Ş. – Eskişehir (2,672,130,313)
5 Sarkuysan Elektrolitik Bakır Sanayi – Kocaeli (2,555,835,189)
6 Erbakır – Denizli (2,339,355,000)
7 Kardemir – Karabük (2,219,961,791)
8 Konya Şeker – Konya (2,164,112,450)
9 Kroman Çelik Sanayi – Kocaeli (2,038,256,886)
10 Banvit – Balıkesir (2,001,062,565)
 
KONYA ŞEKER, İLLER BAZINDA YİNE BİRİNCİ OLDU

Anadolu 500 araştırmasında yayınlanan verilere göre 133,307,759 TL’lik kar elde eden Konya Şeker 2015 yılında; 59,979,900 dolarlık da ihracat gerçekleştirdi. Özsermayesi 950,000,000 TL olan Konya Şeker, tek şirketinde 3 bin 249 kişiye doğrudan istihdam sağladı. Konya Şeker, 2014 yılında 14,460,872 TL olan vergi öncesi kârını 2015 yılında 133,307,759 TL’ye çıkararak karını en çok artıran firmalar listesinde de 8’inci sırada yer aldı.
 


Araştırmaya göre Anadolu 500 içinde Bursa 97 şirket ile ilk sırada yer alırken, Bursa’yı, 66 şirketle Gaziantep, 37 şirket ile Kocaeli, 35 şirket ile Kayseri, 33 şirket ile Denizli ve 23 şirket ile Konya takip etti. Anadolu 500’e 2015 yılında 50 farklı ilden şirketler girerken Anadolu 500 içinde yer alan Konya merkezli şirket sayısı 2013 yılında 27 iken bu sayı 2014’te 25’e, 2015’te ise 23’e düştü. Ekonomist Dergisi’nin yaptığı Anadolu 500 değerlendirmesi 2015 sonuçlarına göre listede yer alan Konya merkezli şirketler ve Anadolu 500 içindeki sıralamaları şu şekilde oluştu; 1- Konya Şeker AŞ. (8), 2- Adese Alışveriş Merkezleri (64), 3- Tümosan Motor ve Traktör Sanayi (115), 4- Erser Grup Tarım Ürünleri (122), 5- Pakpen Plastik Boru (136), 6- Tursa Tarım Ürünleri (156), 7- Helvacızade Gıda ve İhtiyaç Maddeleri(176), 8- Ova Un Fabrikası(198), 9- Akova Süt (203), 10- Aydınlar Yedek Parça Sanayi (226), 11- Enka Süt ve Gıda Mamülleri (230), 12- Akbel Süt ve Süt Ürünleri (242), 13- Hekimoğlu Un Fabrikası (244), 14- Büyük Hekimoğulları Gıda Sanayi (275), 15- Altınapa Değirmencilik Tic. ve San. (284), 16- Kombassan Kağıt Matbaa (289), 17- Safa Tarım (359), 18- Kompen PVC (409), 19- Atiker Metal (417), 20- Selva Gıda (425), 21- Alaybeyi Gıda (470), 22- Tosunoğulları Mobilya (481), 23- İzi Süt (489).

Diğer taraftan Karaman’dan ise listede, 1- Biskot Bisküvi Gıda Sanayi (46), 2- Bifa Bisküvi ve Gıda San. A.Ş. (67), 3- Anı Bisküvi Gıda Sanayi (157), 4- Şimşek Bisküvi (170), 5- Komgıda Kombassan Gıda Sanayi (357)’den oluşan 5 firma yer aldı.

AK Parti Karaman Milletvekili, TBMM Tarım, Orman ve Köyişleri Komisyonu Başkanı ve PANKOBİRLİK Genel Başkanı Recep Konuk, “Anadolu ekonomisine öncülük eden Konya Şeker’in Anadolu’da ilk 10 şirket arasında, 8. Olarak yer alması ve geçen yıla göre zirveye bir adım daha yaklaşması bizim için büyük bir gurur kaynağıdır ve bu başarı kuruma da büyük bir mesuliyet yüklemiştir” dedi.
Anadolu’da karlılığını artıran firmalar sıralamasında da Konya Şeker’in 8’inci sırada yer aldığını belirten Başkan Recep Konuk, “genel itibarıyla Anadolu 500 firmalarının kârlılığının azaldığı bir dönemde sadece ciro ile değil kârlılıkta da ön sıralarda yer almak her firma için önemli bir veri ve krizlere dayanıklılık göstergesidir. Bu açıdan Konya Şeker hem satış hasılatı ile hem de kârlılık performansı ile Anadolu’nun parlayan yüzü ve Anadolu’nun lokomotif kurumu olduğunu göstermiştir” diye konuştu.
 
“KONYA ŞEKER, HEDEFLERİ OLAN BİR ŞİRKET” 

Ekonominin nabzını tutan her araştırmada Konya Şeker’in bir veya birkaç adım öne çıktığını hatırlatan AK Parti Karaman Milletvekili, TBMM Tarım, Orman ve Köyişleri Komisyonu Başkanı ve PANKOBİRLİK Genel Başkanı Recep Konuk Anadolu 500’ü değerlendirirken özetle şunları söyledi;

“Konya Şeker hedefleri olan bir şirket. Dünyanın geleceğinde stratejik öneme sahip sektörlerden biri gıda sektörüdür ve bu sektörde ülkemizin dünyada söz sahibi olabilmesi için elinde son derece değerli bir hazine var. Konya Ovası, dünyanın en önemli tarımsal üretim havzalarından biri. Biz, ovanın önemini kavramış, sahip olduğu hazinenin kıymetini bilen bir şirket olarak o potansiyeli harekete geçirmekle kendimizi yükümlü sayıyor ve bu yükümlülüğün gereğini de adım adım yerine getiriyoruz. Ovanın potansiyelini harekete geçirmek ve üretileni kıymetli hale getirmek için yaptığımız yatırımlar ve yapacağımız yatırımlar büyük bir hedefin parçalarıdır.


 
“HEDEFİMİZ, DÜNYADAKİ İLK 5’E GİRMEK”

“Biz ülkemizin 2023 vizyonu ile uyumlu bir şekilde dünyanın en büyük beş gıda markasından birini Konya Ovası’ndan çıkarmayı kendisine hedef seçmiş bir şirketiz. Anadolu 500 listesinde iki basamak daha yukarı çıkmak hedefini dünyanın ilk beşi olarak belirlemiş bir marka için moral motivasyon açısından kıymetlidir, nihai hedefe giden yolda yoldan sapılmadığının göstergesidir. İnşallah bu adımların devamı gelir, inşallah adımlarımız daha büyük ve daha hızlı olur, olmalı ve olacak. Nitekim biz bu tablolara bu değerlendirmelere yansımayan büyük adımlar atıyoruz ve atmaya devam edeceğiz. Ekonomist’in yayınladığı araştırma sadece bizim bir şirketimizin satış hasılatı ve bilanço rakamları üzerinden yapılan bir değerlendirme. Yani Konya Şeker’in ciro rakamlarına Panagro Et ve Süt Entegre Tesisleri, bünyesinde 3 Termik Santral bulunan Çobanyıldızı, Beta Ziraat, Panplast gibi diğer üretim şirketlerimizin ciroları dâhil değildir. Panagro herkesin malumu sadece Türkiye’nin değil dünyanın en büyük üretim kapasitesine sahip Et-Süt Entegre Tesisini bünyesinde barındıran şirketimizdir. Keza, Beta Ziraatın bünyesinde Ham Yağ Fabrikamız mevcut.

Enerji şirketlerimizin ciroları bu değerlendirmede yok. Panplast sulama sistemleri üreten bir şirketten PVC ve Korige Boru Üretim Tesisleri, Çuval Fabrikası ve Enjeksiyon ile Streç Film Üretim Tesisleri ile bir plastik sanayi devine dönüştü. Önümüzdeki yıllarda bütün bu firmalarımızın da ülkemizde nasıl etkili kurumlar haline geldiğini hep birlikte göreceğiz.
Bizim amacımız sıralamaları zorlamak değil bizim amacımız sınırları zorlamak. Amaç sırlama olsa gıda şirketlerimizi tek çatı altında toplar sırlamalarda zirvede yer alabiliriz. Ancak bizim gayemiz şirketlerimizin isminin tabelaya yazılması değil, bizim gayemiz şirketlerimizin daha çok üreticiye ve daha çok ürüne kol kanat germesi, şirketlerimizin isminin üreticinin gönül hanesine yazılmasıdır. Biz, hem eldeki potansiyeli hem de o potansiyeli harekete geçirmek için kurduğumuz tesisleri ve o tesisleri hayata geçiren arkadaşlarımızın azmini biliyoruz. Tüm gayretimiz üretici ortaklarımızı, bölge çiftçisini ekonominin etkin aktörü yapabilmesi, on binlerin milli gelirden daha fazla pay almasını sağlamak içindir. Yani on binlerce üreticinin daha çok üretmesi içindir.
 
Anadolu 500 bir göstergedir. Anadolu ekonomisinin, Anadolu’daki iş ortamının, Anadolu’nun üretiminin göstergesidir. Ancak Anadolu 500’ün toplam ekonomi içindeki payının artması, büyüyen ülke ekonomisi içinde Anadolu’nun daha da büyümesi daha da önemli bir göstergedir. Biz bu değerlendirmeyi çok daha fazla önemsiyoruz. Çünkü Anadolu 500’ün toplam cirosunun kârlılığının ihracatının büyümesi Anadolu’daki canlılığın ve refahın ülke sathına yayılmasının göstergesidir. Bu seneki değerlendirmede maalesef Anadolu ekonomisinin bir önceki yıldaki performansta olmadığına dair işaretler olsa da ben bunu yeni bir atak için hazırlık dönemi olarak değerlendiriyorum ve önümüzdeki yıldan itibaren zaten başlayan bu atağın bilanço ve rakamlara da yansıyacağını düşünüyorum. Listede yer alan ve Anadolu ekonomisinin lokomotifi olan tüm şirketlerimizi ülkemiz ekonomisine yaptıkları katkı için tebrik ediyor, özellikle Konya ve Karaman’da faaliyet gösterip Anadolu’nun girişimci ruhunu diri tutan, ekonomi bayrağını Anadolu’nun kalbi bir coğrafyada dik tutan Konya Şeker’deki mesai arkadaşlarımla birlikte Konya’da bizim dışımızdaki Anadolu 500’deki 22 firmanın ve Karaman’daki 5 şirketimizin, bu listelerde yer almasalar da büyük küçük üretim neferlerini, bu işletmelerimizin girişimcilerini, yöneticilerini, çalışanlarını, kriz zorlamalarına kulak tıkayarak, sınırlarımızın ötesinde yaşanan hadiseler nedeniyle ticaretimiz üzerine oynanan oyunları bertaraf ederek, iç dış hainlerin koydukları engelleri aşarak üretmek ve ürettiklerini satmak konusunda sergiledikleri gayret nedeniyle yürekten kutluyorum.”